14/05/12

Ñe’ẽ joapy oipurupyre tekove kuatiapy apo haguã / Frases usadas para fazer uma biografia.

http://guaraniportugues.blogspot.com/ 
 Dicionário Guarani / Português, Português / Guarani. 
Cecy Fernandes de ASSIS
Ta'anga / Imagem: 

Stroller of flowers and butterflies © Oksana Merzlyakova #6830602


Téra / Nome:
Henói / Nascimento: Ha’e heñóiva’ekue (ára, arajasy, arajere 00/00/0000)
Itúva / Seu pai: Téra / Nome...
Isy / Sua mãe: Téra / Nome...
Mamópa / Onde: Táva + pe/me. / Na cidade de
Mano / Morte: Táva + pe/me.
Ha’e memby peteĩha, mokõiha, mbohapyha... / Ele era o primeiro, segundo, terceiro filho.
Árajere (papa + pe)... No ano de...
Ha’éva’ekue haiha, pohãnohára, mbo’ehára, mburuvicha, ipukuaáva, purahéiha, ñe’ẽpapára, ñoha’angaha, mbohasaha.../ Foi escritor, médico, professor, presidente, músico, cantor, poeta, ator, tradutor...
Omoherakuã heta tembiapo jetypeka... (tembiapo + rehegua)/ Publicou muitos estudos sobre...
Ha’e omohu’ã péicha imbo’esyry.... (Mbo’evusu + pe/me), omopyendáva’ekue (Téra) / Ele completou assim seu curso na (Universidade...., fundada por...)
 Ha’e oheja heta jevýpe hekombo’e. / Ele interrompeu muitas vezes seus estudos.
Pu’aka hógapegua ha hekombo’e ombohape hekove / Influência familiar e seus estudos moldaram sua vida.
Ha’e oho... (táva +pe/me) / Ele foi para a cidade de...
Upépe ojuhu va’ekue techapyrãramo (terá + pe/me) ombotuichaitéva ha’e / Lá encontrou exemplos que o impressionam muito.
Oho jevy (táva +pe/me) ha omba’aporamo... ohupyty Peve / Volta para a cidade de... E trabalha como... Até conseguir...
Oñemoangirũ (terá + ndive) ha omoherakuã (terá +pe/me). / Inicia amizade com (nome + com)... E publica (nome + pe/me).
Oikuaahápe (téra + pe/me), omendáva’erã / Ali conhece (nome + pe/me.... com quem se casará.
Ko’a ijestudio pypuku mba’épa oipuru ha mba’éichapa oiko ko’ã ñande ypykueragui. / O seu estudo profundo de usos tradições dos nossos antepassados.
Ko tembiapo porãite ha’e omotenondéva rupi ojesareko hese heta tapicha arandu aty ambue tetãnguéra pegua. / Por seu excelente trabalhos e progresso  atraiu a atenção de um numeroso grupo de cientistas estrangeiros.
Uperire ojokuaa … / depois conheceu…
Péicha (ára jere) ohupyty Prémio … / Assim (ano) conseguiu o prêmio …
Oguahẽ jevývo (retã + pe) ha hekove pahápe ohai … / Ao voltar outra vez (a seu país) e até o fim de sua vida escreveu

Nenhum comentário:

Postar um comentário

Aguyjevete ne ñe'ë. Obrigada pelo teu comentário.